sâmbătă, 15 iulie 2017

Experienţe dobrogene cu Tour X pe Ruta Verde-Crucea Sudului

Desigur, în sezonul estival litoralul românesc este o atracţie turistică de care se bucură mai mult de un milion de turişti în fiecare vară. Dar, cred eu, doar plaja, marea, cluburile şi restaurantele din staţiuni oferă o experienţă cel puţin incompletă a ceea ce Dobrogea este. Şi deşi Constanţa (ca şi Mangalia) este încărcată de istorie, ar fi greşit să o cunoaştem doar pe ea, scoasă din contextul dobrogean de care aparţine. Pentru că Dobrogea este zona din România cu cele mai vechi şi mai multe vestigii arheologice şi aici trăiesc în deplină armonie nu mai puţin de 19 etnii diferite, cu tradiţii, obiceiuri şi gastronomii diferite. Care ne aşteaptă să le descoperim, să le cunoaştem şi să ne bucurăm de ele. 


Eu am trăit personal două astfel de peripluri dobrogene şi după fiecare astfel de experienţa am aflat o mulţime de lucruri inedite şi interesante şi m-am întors mai bogat atât în cunoaştere dar şi spiritual. "Vinovat" pentru toate acestea este Tour X. Despre primul din ele am scris în ciclul de articole dedicat Rutei Albastre-Între Cetăţi şi Ape. Despre Ruta Verde-Crucea Sudului voi scrie acum, în acest articol, o trecere în revistă a ce s-a întâmplat urmând, aşa cum v-am obişnuit, să reiau fiecare experienţă în parte, văzută prin ochii mei.


Plecarea a fost la 7.30. Am mers până la Mangalia, în sudul litoralului, pentru a se aduna toţi participanţii la acest tur, după care ne-am îndreptat, prin Negru Vodă, spre Mânăstirea Peştera Sfântului Andrei, un loc încărcat de istorie şi spiritualitate, unde am ajuns pe la 11.30. Picioarele mele s-au cam resimţit din cauza statului pe scaun (îmi amorţesc, dar asta e problema mea). M-am consolat cu priveliştile văzute din autocar, dealurile (munţii) încărcate de verde de unde şi numele rutei. Ajuns la primul popas, m-am refăcut vizitând biserica mânăstirii, peştera şi sorbind câteva guri de apă de la izvorul tămăduitor. Părintele Ioan ne-a povestit despre aceste locuri şi am aflat un lucru interesant. Pe acest loc, poarta de intrare a creştinismului în Europa, pe la 1400 (înaintea ocupării Dobrogei de către Imperiul Otoman) se afla cea mai mare mânăstire din Europa având undeva la 5000 de călugări.




După care trecând pe lângă zidul cetăţii (cetatea se întinde pe 10 ha) de la Adamclisi am servit masa la o pensiune în apropierea monumentului Tropaeum Traiani - Pensiunea Trophaeum Traiani.



Am fost asiguraţi că tot ce mâncăm este de la ferma proprie a pensiunii iar vinul de la viile Viişoara.




Cu burta cam plină ne-am îndreptat spre monumentul triumfal de la Adamclisi (biserica Omului). Reconstituit identic, el este practic este actul de naştere al poporului român dăltuit în piatră.


A urmat vizitarea unei mici părţi din cetatea alăturată.



Următoarea experienţă dobrogeană am trăit-o şi am gustat-o la Cobadin în sânul comunităţii tătare. Am asistat întâi la o suită de dansuri specifice etniei.


După care am fost invitaţi să gustăm din bucatele tradiţionale. Vestitul şuberek se află în centru.


Nu se putea să lipsescă desertul, adică baclavalele.


În final ne-am retras către restaurantul domeniului Clos de Colombes, aflat pe strada Olimp din comuna constănţeană 23 August, pentru o scurtă (după mine ☺) dar edificatoare degustare de vin dobrogean, făcut pe aceste meleaguri cu pasiune franţuzească. Aici am vizitat restaurantul, mica cramă şi beciul, am ascultat poveştile vinului iar la final am trecut în mica curte răcorită de briză, unde totul era pregătit pentru degustarea celor trei vinuri propuse.



După asta, încălziţi de vin, am luat-o uşor către Constanţa iar timpul a zburat pe cântece şi karaoke.

Voi ce spuneţi, nu v-ar place ca în sejurul vostru la mare să faceţi şi altceva decât plajă şi baie-n mare? Eu cred că v-am dat suficiente motive!

Va urma, să nu spuneţi că nu v-am zis!

Au mai scris despre asta: Joie, Carmen.

10 comentarii :

  1. Trei vinuri? Nu erau doua albe, roze si rosu? Sau am baut eu prea mult vin alb?

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce v-ati mai distrat! Pe mine nu ma luati in urmatorul tur? :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Desigur, dar nu ştiu când va fi. E bine să urmăreşti pe Tour X, e pus link în articol.

      Ștergere
  3. Eu cu vinul nu le am, dar facem o afacere. Ma iei cu tine, iti dau tie vinul si eu ma aleg cu experienta si cu placintele alea la care imi ploua in gura.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu te iau dar plăcinţelele mele nu le dau! Glumesc, sunt destule! :)

      Ștergere
  4. 19 etnii diferite care traiesc in armonie... surprinzator dar imbucurator. Pana la urma, totusi, omul o fiinta evoluata. Incepusem sa am dubii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dobrogea e citată adesea ca un exemplu pozitiv în Europa şi în lume.

      Ștergere

Fără comentarii anonime ! Nu vor fi publicate !
Şi dacă vreţi să înjuraţi vă rog s-o faceţi cu talent !