luni, 26 iunie 2017

Tour X - Ruta Albastră - Între cetăţi şi ape

Ieri, duminică 25.06. am avut norocul să particip la turul inaugural al proiectului Tour X, organizat de INOMAR Cluster, pe Ruta Albastră - Între cetăţi şi ape. Spun noroc pentru că rău mi-ar fi părut (cu adevărat) să nu fi participat la el. Descrierea din nume, "Între cetăţi şi ape", deşi pare romantică este bine aleasă şi reprezintă purul adevăr, o să vedeţi în continuare justificarea celor afirmate.

Voi trece foarte succint în revistă traseul şi evenimentele urmând să reiau în articole separate fiecare loc în parte pentru că în oricare din ele am trăit o altă experienţă, am cunoscut alţi oameni, am văzut alte obiceiuri şi am ascultat alte poveşti.



Am plecat pe la 9.35 din faţă complexului expoziţional de la intrare în Mamaia îndreptându-ne spre cetatea Histria. Pe drum am văzut un scurt filmuleţ de prezentare-informare, ni s-a adus la cunoştinţă programul primei opriri şi am ascultat legende şi descrieri ale locurilor. Eu am reţinut-o pe cea a lacului (limanului) Taşaul şi a insulelor sale.

Am ajuns la cetatea Histria. Am fost întâmpinaţi de romanii, dacii şi fetele dace de la tabăra DANAIS dar şi de directorul muzeului, cel care ne-a fost ghid în incinta lui dar şi în cetate şi care ne-a răspuns cu răbdare la întrebări.


Aici aş avea ceva de spus. Înăuntru, datorită termopanelor era o temperatură potrivită unei saune. Poate că cei care au în grijă acest muzeu ar trebui să facă ceva (şi pentru o mai bună prezentare a cetăţii). Sunt totuşi cele mai vechi vestigii de pe actualul teritoriu al României.

Apoi am plecat spre Vişina (în Jurilovca) unde doamna Bianca (Suvenir din Dobrogea) ne-a primit cu ospitalitate în gospodăria tipică locului. Deşi constănţeancă, a cumpărat această casă, a restaurat-o şi a făcut din ea un loc pe care nu-l poţi rata dacă treci prin zonă. Vezi şi Casa din Vişina!



Aici am servit o masă pescărească dar şi un desert de casă acompaniate de vin alb din ulcică (mai multe în articolul dedicat) şi am cunoscut câteva din obiceiurile locale.


Am mai fi stat dar trebuia să ne încadrăm în timp, aşa că am plecat spre cetatea genoveză Enisala, singura cetate medievală dobrogeană ale cărei urme se păstrează.

Autocarul ajunge destul de aproape de cetate dar după aceea trebuie să urci uşor vreo 200 m ca să ajungi pe micul platou unde poţi vizita micul muzeu, vedea de aproape ruinele cetăţii sau admira priveliştea superbă.


Cred că era greu de atacat şi de cucerit. Zic şi eu! ☺


Şi cum călătorului îi şade bine cu drumul ne îndreptăm spre Cheile Dobrogei să vedem munţii de coral. Zona este foarte frumoasă, din păcate nu prea curată şi prea puţin amenajată.



Apoi ne-am îndreptat spre ultima oprire, Casa Rustic - Mihail Kogălniceanu. Am fost întâmpinaţi  cu dansuri armâneşti ale puternicei comunităţi locale, după care a urmat o degustare de vinuri (5 la număr) biologice, de la crama Delta Dunării (podgoria Sarica Niculiţel Somova).



A urmat cina, pentru care nu pot decât să-i felicit pe cei de la Casa Rustică, după care ne-am îndreptat către Constanţa unde am ajuns în jurul orei 22.

Una peste alta a fost o zi plăcută şi petrecută cu folos, după cum am mai spus. Desigur toate pot fi îmbunătăţite, în special optimizarea timpilor (deşi e dificil cu grupuri mari şi neomogene). În plus, deşi ruta este deosebită din punct de vedere al peisajelor şi obiectivelor de pe trasee, slaba implicare a autorităţilor, lipsa de coerenţă, lipsa unei strategii unitare, este evidentă. Pot recomanda cu mâna pe inimă această rută mai ales că are un cost mai mult decât decent (199 lei/pers. şi nu am scos un leu în plus din buzunar, nu a fost nevoie). Ca să nu uit, proiectul mai are două rute. Este vorba de Crucea Sudului sau Secretele Templierilor - Ruta Verde, Aventurile Casienilor - Ruta Mov dar şi tabăra DANAIS - ateliere de reconstituire şi experienţe istorice. Iar Ruta Albastră, pe care am fost, mai are un traseu numit "O zi în Deltă". Sper să le marchez pe toate în această vară.

Şi nu uitaţi, vor urma articole dedicate locaţiilor în care am fost în acest tur. Nu rataţi experienţele dobrogene!


Despre această excursie a mai scris Joie, colegul blogger care a ajuns în sprint la locul de plecare în tur dar şi Cami care a fost mai punctuală.

4 comentarii :

  1. Iti dau dreptate Radu, lipsa de implicare a autoritatilor locale e o boala romaneasca. Si cand te gandesti ca au doar de castigat din asta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se câştigă, dar câştigă zona, comunitatea şi nu o persoană sau un grup anume. Iar chestia aia cu o comunitate prosperă în care toată lumea are de câştigat e o utopie pentru oficiali. Iar taxele pe care le-ar plăti o comunitate prosperă sunt neinteresante atâta timp cât nu completează un buget personal. :(

      Ștergere
  2. Dobrogea e tare frumoasa, dar foarte slab promovata. In afara de Delta Dunarii, daca ma intrebai pe mine ce as putea vizita in zona, as fi dat din umeri.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai uitat de Mamaia ;i litoralul din sud. :) Glumesc.
      Şi gândeşte-te, am povestit de un singur traseu!

      Ștergere

Fără comentarii anonime ! Nu vor fi publicate !
Şi dacă vreţi să înjuraţi vă rog s-o faceţi cu talent !