marți, 9 mai 2017

Preţ raft vs preţ casă

Am scris de curând un articol despre ce am păţit într-un magazin PROFI din Piaţa Griviţei, Constanţa, datorită unei diferenţe de preţ între cel afişat la raft şi cel afişat la casă, la care am primit şi un răspuns oficial din partea lui PROFI România. Întrucât în acest răspuns se vorbeşte despre "procedurile PROFI" în situaţia amintită, am încercat să văd ce găsesc despre ceea ce prevede legislaţia românească în asemenea cazuri.


Am rămăs destul de dezamăgit deoarece mare lucru n-am găsit. Mai mult exemple de practică în care magazinele implicate au luat amenzi (sumele variază în funcţie de sursă) de la Protecţia Consumatorului, luari de poziţie ale ANPC în acelaşi sens sau exemple de rezolvare client - magazin cu certuri, returnarea diferenţei (multiplicată cu 2, 3, 10 sau şi o atenţie), după caz. Însă nici unul din exemple nu face referiri la legislaţie.

http://www.replicahd.ro/


Nu am fost mulţumit, aşa că am săpat mai adânc fără să fiu convins că am atins adâncimea potrivită sau n-am săpat chiar pe delături. Mai ales că nu sunt de specialitate. Dar dacă tot am făcut-o am zis să fac public ce am găsit în speranţa că poate s-o găsi cineva mai priceput care să mă completeze sau să mă corecteze.

Din ce mi-am dat seama, la noi, sunt aplicabile:
- Directiva 2005/29/CE în special art. 20 din anexa directivei (cu Ctrl+F daţi căutare după preţ, evident după ce aţi deschis-o).
- HG 796/2011 care modifică cuantumul amenzilor din art.12 din H.G. nr. 947/2000 privind modalitatea de indicare a preţurilor produselor oferite consumatorilor spre vânzare.

Amenzile ar fi:
  • amendă contravenţională de la 1000 la 10000 lei pentru etichetarea produselor care induc în eroare consumatorii (am găsit şi referiri la 10000-60000 lei dar nu mi se par convingătoare).
  • amendă pentru neindicarea corectă a preţului de la 500 la 2500 lei.
Acum probabil că depinde de cine o aplică sau de "toanele" organului.

Am rugămintea pentru cine ştie mai mult să mă completeze, în comentarii sau prin formularul de contact. Desigur, cu indicarea textului de lege.


6 comentarii :

  1. eu nu ma pricep deloc, dar voi urmari postarea pentru ca si la alte magazine se intampla des ca pretul de raft sa nu coincida cu cel de la casa

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că este vorba de greşeli punctuale, nefiind o practică generalizată. Dar atunci când aceste greşeli nu sunt asumate, se schimbă povestea.

      Ștergere
  2. Nu imi place hatisul asta legislativ, dar te felicit pentru atitudine. Cu siguranta cineva va avea nevoie si va prinde curaj sa ia atitudine la fel ca tine. Poate poate, lucrurile vor incepe sa mearga si la noi pe un fagas normal.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mai degrabă un fel de vid legislativ, aş spune. Sper totuşi să citească cineva de specialitate, poate vine cu nişte completări.

      Ștergere
  3. Eu tac, Tu taci, El/Ea tace, Noi tacem.... Nu, nu aveam de gand sa conjug verbul "a tacea", ci consecintele lui in foarte multe cazuri, ca si cel de fata. Desi pare o lupta cu morile de vant, macar avem speranta ca pana la urma, cine va trebui sa auda, va auzi si cine va trebui sa vada, va vedea si pana la urma se vor indrepta lucrurile si in tara asta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mai degrabă suntem specialişti în ridicatul din umeri! :)

      Ștergere

Fără comentarii anonime ! Nu vor fi publicate !
Şi dacă vreţi să înjuraţi vă rog s-o faceţi cu talent !