sâmbătă, 17 decembrie 2016

Brânzeturi cum se… cuVin

Am cumpănit ceva timp să caut un titlu potrivit pentru articolul care să descrie evenimentul "BRANZETURI CUM SE… CUVINURI OLTENESTI LA BUCURESTI" la care am avut şansa să particip cu ocazia galei Superblog 2016, ambele găzduite de Hotel Arc de Triomphe într-un cadru de vis. Nu am găsit unul mai bun decât organizatorii acestei serii de evenimente (îl bănuiesc pe Daniel Botea responsabil) aşa că îl păstrez, lucrarea este prea rotundă ca să îi fac eu colţuri.
Deci, Asociaţia Bloggerilor Olteni si DictionarCulinar.ro şi-au propus să ne înveţe şi pe noi ăştialalţi, bloggeri profani, cum se fac asocierile culinare între brânzeturile Delaco şi vinurile olteneşti. Lucru cu dus - întors pentru ei deoarece ne-a plăcut să învăţăm şi acum vrem să aprofundăm!




Călăuzele noastre în această fascinantă călătorie au fost Răzvan Stoenescu de la Vin2.ro şi Alin Sîntimbrean de la DictionarCulinar.ro, cei care ne-au sedus cu poveşti despre vin, brânză şi asocierile fericite dintre ele, în timp ce ne ghidau printre cele şase destinaţii menite să ne înfioare simţurile şi gustul. Le voi lua pe rând încercând să rememorez această călătorie.



Prima oprire am făcut-o alături de un Rosé Vila Dobrusa 2015 de la Avincis acompaniat de bucăţele de Brie şi crackers. Vinul (roz deschis şi luminos), tinerel şi sec că aşa-i stă bine unui rosé, îşi trădează adolescenţa încă de la început prin aroma de Cabernet Sauvignon încă nematurat pe deplin cu nuanţe florale adăugate de Merlotul cu care face un cupaj reuşit. Aici am aflat şi unul din secretele brânzei brie şi anume că o bucăţică tăiată perfect trebuie să conţină părţi egale de coajă cu mucegai şi miez cremos.





A doua oprire a fost lângă un Merlot 2013 - Prince Mircea de la Vinarte însoţit de Kase Fondue şi pâine feliată. Vinul de un rubiniu intens, strălucitor, este sec, puternic dar echilibrat, are arome de prune coapte în care regăseşti amintiri cu vanilie şi ciocolată neagră. Brânza a fost o surpriză inedită pentru mine, încălzită (în mod tradiţional se serveşte pe o spirtieră) ajunge ca un sos mai gros şi se întinge cu pâine. Interesantă combinaţie. Pun aici o poză cu mine ca să vedeţi cât de mult am degustat (glumesc, ţin "regim" am pus doar câte o picătură pe limbă).



În drumul nostru, următoarea oprire a fost lângă un Cabernet Sauvignon / Merlot 2013 de la Corcova şi caşcaval Sofia cu piper mozaic. A mai fost o întâlnire cu un Cabernet Sauvignon 2012 - Soare de la Vinarte însoţit de o cremă de brânză făcută din Mascarpone, Danish Blu, smântână, piper şi zeamă de lămâie. Pe acestea două le-am pierdut motivat (în ambele cazuri luasem pauză de ţigară) şi mi-a părut rău pentru că am auzit discuţii între cunoscători cum că acel Cabernet Sauvignon a fost excepţional, în plus am pierdut şi partea în care Alin povestea cum a creat acea cremă de brânză.



Finalul a fost apoteotic, alcătuit dintr-un vin Dessert de la Corcova (făcut din struguri mucegăiţi, dacă ţin bine minte şi nu a fost o glumă) şi celebra brânză Roquefort tot cu... mucegai albastru. După ce am luat o înghiţitură de brânză şi o gură de vin, în minte mi-a revenit pregnant amintirea cozonacului cu nucă multă din copilărie.





Am lăsat în mod special la urmă combinaţia care m-a impresionat cel mai mult. Şi anume Negru de Drăgăşani 2013 de la Avincis alături de Grana Padano şi oţet balsamic. Trebuie să recunosc, vinul îl "vânam" demult, prin magazinele din Constanţa eu nu l-am găsit. Şi asta deoarece: "Negru de Drăgăşani, un soi unic de struguri, îşi are originile în zona Drăgăşani, unde a putut să-şi pună cel mai bine în valoare caracteristicile. Negru de Drăgăşani este rezultatul unei încrucişări între Negru Vârtos şi un soi încă disputat, posibil Saperavi sau Băbească Neagră." Deh, aşa sunt eu mai cu moţ, îmi place unicul, îmi place altceva-ul! Culoarea violet închis îi trădează obârşia şi este datorată învecinării cu solurile intens mineralizate de unde îşi trage seva iar buchetul este... unul intens de viorele cu arome rătăcite de afine şi cireşe negre. Când gust din el, gândul mă duce la vocea de catifea a lui Dan Bittman.




Despre Grana Padano nu ştiam prea multe, decât că este un soi de parmezan, un fel de frate mai tânăr.




Acum ştiu! Că mi-a plăcut! Mai ales servit aşa!



Iar combinaţia vin - brânză? De ce nu? Dacă tot am amintit despre Dan Bittman, atunci clar dintr-o astfel de alăturare a apărut piesa "Şi îngerii au demonii lor"!

Deci, dacă ar fi să caracterizez această combinaţie aş face-o astfel: vinul - catifea, brânza - impetuoasă, combinaţia - mănuşă.

Cel mai important lucru pe care l-am descoperit la această degustare a fost că deşi vinul spune o poveste (gust, culoare, aromă, buchet) iar brânza alta, din logodna lor se naşte cu totul şi cu totul altceva, ca într-un exerciţiu de imaginaţie fantastic cu tatăl alb european, mama asiatică iar copilul african. Adică exact esenţa conceptului "Brânzeturi cum se... cuVin"



19 comentarii :

  1. Hehehe, chiar eu am nascocit denumirea Branzeturi cum se... cuVin :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Am avut multe de învățat din acest material, l-am lecturat cu plăcere și m-am informat despre ceea ce voi cumpăra.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ma ispititi in post, bine ca mai e o saptamana.

    RăspundețiȘtergere
  4. Radule, banii vorbesc, vinurile se degusta, dupa care Romeo-i zice Julietei lui: Ti-am dat un inel si apoi dupa ani il cresc pe cel mic si iarasi povestea se-ntregeste ciclic: si baietii plang cateodata...
    fain ai scris, zau, filosofic si-n acelasi timp sinestezic. Brava!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Spre ruşinea mea a trebuit să caut în dex după "sinestezic". Articolul l-am scris fix cum mi-am amintit că a fost, cu speranţa că am reuşit să elimin celelate elemente "perturbatoare" de la gală. :)

      Ștergere
    2. Mă bucur că îţi place Holograf, ai îmbinat frumos titluri de melodii de-ale lor.

      Ștergere
  5. Incerc sa tin cura de slabit si tu scrii asemenea articol? :))

    RăspundețiȘtergere
  6. Este ca o simfonie tentantă articolul tău, mă face să fiu curioasă. Recunosc ca pe aia cu brie (mucegai şi miez cremos în proporţii egale) n-o ştiam. Am mai aflat şi eu lucruri :-).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă ţi-a plăcut ma bucur! Şi pentru că am reuşit să te fac să afli măcar un lucru nou!

      Ștergere
  7. Când eu am spus ca nimeni nu scrie ca tine despre ce e bun și savuros? Cum se cuVINe ..te salut și eu, cu încântare și bucuria unor noi informații utile...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Când te-am invitat să citeşti, gândul meu nu prea cuminte a fost să vă corup (pe tine şi pe Mihai)la ceva vinuri alese (doar pentru documentarea voastră personală). :)

      Ștergere
    2. ..potrivit gand, dar la cat imi e de rau de vineri incoace nici sa citesc ce ai scris era sa nu reusesc ..., inca ma resimt...

      Ștergere
    3. Îmi pare tare rău, sper să îţi revii repede! :(

      Ștergere

Fără comentarii anonime ! Nu vor fi publicate !
Şi dacă vreţi să înjuraţi vă rog s-o faceţi cu talent !