marți, 11 octombrie 2016

Iarba tunsa cu ajutorul motoarelor electrice (A)

Viata la curte este una dintre cele mai relaxante si mai placute stiluri de viata, dar intretinerea gradinii si in special a gazonului din fata casei poate da uneori batai de cap daca nu dispunem de un dispozitiv profesionist pentru ingrijirea ei: masina de tuns iarba.  Acest aparat foloseste lame rotative pentru a taia iarba de pe o peluza la aceeasi inaltime. Aceasta inaltime poate fi fie fixa datorita design-ului masinii sau ajustabila, in functie de preferintele utilizatorului. Desi cele mai intalnite tipuri de masini folosesc fie motoare cu combustie sau forta umana (rotile sunt conectate in mod mecanic cu lamele rotative, astfel atunci cand masina este impinsa inainte rotile se vor roti si iarba va fi taiata), exista si masini de tuns iarba electrice. Acestea nu doar ca au un consum mult mai redus, dar sunt si mai prietenoase cu mediul inconjurator (unele dintre cele pe baza de combustibil producand aceeasi cantitate de dioxid de carbon intr-o ora de functionare ca o masina din 90 care a fost condusa 1000 de km). In general, masinile electrice functioneaza prin intermediul unui motor electric alimentat cu ajutorul unui acumulator sau direct de la priza.

Exista doua tipuri de astfel de masini electrice: cele de mici dimensiuni care trebuie impinse de om pentru a se misca sau cele de dimensiuni mai mari care au propria propulsie si operatorul nu trebuie decat sa mearga in urma lor pentru a le ghida, sau chiar sa se urce pe ele, in cazul celor modelate dupa tractoare. O data cu dezvoltarea tehnologiei a mai aparut insa un tip de masina de tuns iarba: masinile electrice robotizate de tuns iarba. Aceste masini electrice sunt fie pre-programate de a urma un anumit traseu si de a taia iarba la o anumita inaltime, fie sunt manevrate de la distanta de catre operator prin intermediul unei telecomenzi.
Indiferent de tipul de alimentare sau de dimensiuni, un alt avantaj major al masinilor electrice este faptul ca sunt relativ silentioase, producand in general mai putin de 75 dB spre deosebire de cele care folosesc motoare termice care in general depasesc 95 de dB. Desi poate pare trivial, acest amanunt este important, deoarece expunerea constanta la sunete foarte puternice pot cauza pierderea temporara sau definitiva a auzului.
Lamele masinilor electrice sunt si ele de mai multe tipuri: cilindrice si rotative, fiecare cu avantajele si dezavantajele ei.
Lamele cilindrice sunt considerate printre cele mai bune, modul in care taie iarba fiind similar cu cel al unei foarfeci. Astfel, se promoveaza o crestere sanatoasa a gazonului, se previne aparitia petelor galbene, iar iarba va fi mai deasa. Dezavantajul, insa, este ca acolo unde exista denivelari masinile lamele rotative nu mai dau acelasi randament si iarba nu va mai fi taiata la acelasi nivel.
Masinile de tuns iarba cu lame rotative folosesc o elice care se invarte in jurul unui ax vertical. Avantajul lamelor rotative este faptul ca pot taia iarba la dimensiuni mult mai mici decat cele cilindrice si ca nu conteaza cat de accidentat este terenul. Lamele rotative insa au tendinta de a sfasia iarba, mai ales daca elicea se toceste. Aceasta duce la decolorarea portiunii sfasiate si la aparitia petelor galbene pe gazon.
Dupa cum am mentionat anterior, cele mai noi, mai eficiente si cu cel mai redus consum sunt masinile de tuns iarba electrice. Asta inseamna ca la baza au motoare electrice. Principiul de functionare al electromotoarelor este urmatorul: se foloseste un conductor prin care se trece un curent electric, obtinandu-se astfel un electromagnet. Acest conductor este apoi plasat intr-un camp magnetic. Datorita proprietatii fundamentale a magnetilor: polii opusi se atrag iar cei identici se resping, polii conductorilor vor fi tot timpul atrasi si respinsi de polii campului magnetic, obtinandu-se o miscare circulara constanta. Din punct de vedere al constructiei toate motoarele electrice poseda doua componente principale: statorul si rotorul. Statorul este partea fixa si include carcasa, bornele de alimentare, armatura feromagnetica si infasurarea statorica. In functie de modul de configurare a motorului, actionand ca un camp magnetic si interactionand cu armatura pentru a crea miscare sau poate actiona ca armatura aflata sub influenta bobinei de camp a rotorului. Partea mobila se numeste, rotor, care este deobicei intern si este format dintr-un ax si o armatura ce sustine infasurarea rotorica. Intre cele doua componente exista o portiune libera numita intrefier, care are rolul de permite miscarea rotorului.
Exista doua categorii mari de motoare electrice: cele care folosesc curentul continuu (motoare cu sau fara perie) si cele care folosesc curentul alternativ (motor electric trifazat, cu 2 turatii).
Domeniile in care sunt folosite si aplicatiile motoarelor electrice sunt extrem de numeroase si pot fi intalnite in aparate din domeniul casnic, precum ar fi mixerele, ventilatoarele si aparatele de aer conditionat, calculatoarele (ventilator, hard-disc, unitati optice) si in cele din domeniul industrial sau al transporturilor: macarale, lifturi, masini, snecuri, benzi transportoare, polizoare, alezoare si multe multe altele.
De fapt, aproximativ 60% din productia mondiala de electricitate ajunge sa fie folosita de aceste motoare, deci puteti fi siguri ca oriunde v-ati afla pe aceasta planeta in spatele aproape a oricarei miscari mecanice din jurul dumneavoastra sta actiunea unui astfel de motor. Electricitatea si motoarele electrice au schimbat si continua sa schimbe in bine fata planetei, reducand dependenta de motoarele care folosesc combustibilii fosili si punand in functiune tot felul de aparate si dispozitive, precum sunt masinile de tuns iarba si o multitudine de alte dispozitive de mentenanta a gazonului si gradinii.

2 comentarii :

Fără comentarii anonime ! Nu vor fi publicate !
Şi dacă vreţi să înjuraţi vă rog s-o faceţi cu talent !