vineri, 1 iulie 2016

DACIADA

Sport de masă

Oare câţi dintre noi ne-o amintim sau câţi cei din generaţiile de după 1990 au auzit măcar de ea?


De unii blamată (în special de generaţiile noi), de unii lăudată, această competiţie de masă, care aduna la startul fiecărei ediţii peste şase milioane de concurenţi, a avut indiscutabil rezultate remarcabile. O mare parte din infrastructura sportivă, în multe cazuri funcţională şi în zilele noastre, i se datorează. Ca să nu mai vorbim de pleiada de sportivi descoperiţi în această uriaşă bază de selecţie, care vreme de decenii au reprezentat cu cinste România în competiţiile internaţionale.

Fără îndoială această mişcare sportivă a fost politizată de regimul acelor vremuri, scopul nedeclarat fiind controlul timpului liber şi atenuarea sau mai bine spus canalizarea energiilor negative (energiilor competitve dacă e să mă întrebaţi pe mine) şi deşi a fost declarată de masă competiţia devenea extrem de elitistă pe parcurs conform regulilor de selecţie. Aaa, da şi a mai avut un scop, naţionalist. Prin numele ei, Daciada, ni se reamintea subliminal descendenţa noastră daco-romană în contextul continuităţii.
Personal am foarte multe amintiri plăcute din acea perioadă şi pot spune că nu am simţit nici o presiune politică (ori nu băgam în seamă). Nici colegii de atunci cu care depăn amintiri nu au pomenit de aşa ceva.

Din totalul de şase ediţii sub egida Daciadei, eu am prins două, dacă pun şi cele parţiale la care am participat, cu bunăvoinţă trei. Pe la zece-unsprezece ani am fost selecţionat iar în clasa a şasea integrat la Clubul Sportiv Şcolar Tecuci secţia atletism. Specializarea mea era semifondul, în special proba de 800m plat, dar ocazional şi fond în special la cros-uri. Am străbătut toată România cu tabere de pregătire, cantonamente, competiţii şi concursuri, am legat prietenii care mai durează şi azi, am frânt orgolii de sportivi dar şi inimi de fete, am câştigat diplome, premii (echipament sportiv Nike, cine mai avea pe vremea aia), tricouri de campion chiar şi medalii, de care văd cu tristeţe la vânzare pe Ebay.

medalii, medalie, medalie daciada

Cam aşa arăta un start de cros în acele vremuri:

Cros daciada, cros studenţesc, cros


Cea mai emoţionantă amintire care-mi vine-n minte este cea de la Slobozia, finala campionatului republican pe echipe, proba de 800. După primul tur de stadion (400 m), ceva parcă a cedat, pur şi simplu nu mai găseam forţa să continui. Un coleg care şi-a dat seama de cumpănă a început să mă încurajeze, alergând pe exteriorul stadionului, strigând încontinuu "Hai Radu, ştiu că poţi", până când... am câştigat cursa.
Deloc de neglijat, când ne întorceam în oraş eram priviţi ca nişte mici vedete, mai ales când se amintea câte ceva la rubrica sport din Scânteia Tineretului.

Pot spune cu mâna pe inimă că în acea perioadă, colegii, antrenorii au constituit a doua mea familie, cea care mi-a insuflat dragostea pentru mişcare, în aer liber în special, respectul pentru sport în general şi conştientizarea importanţei lui. Din păcate pe băieţii mei nu pot să-i scot din sală, cea cu plată, evident. Lasă, tot e bine, măcar fac sport.

Prin 2013, ministrul tineretului şi sportului de atunci, Nicolae Bănicioiu, avea un proiect ambiţios şi anume reînvierea Daciadei. Eu unul nu am mai auzit nimic de acest proiect. Probabil a fost atât de ambiţios încât s-a împotmolit la primul hop.

Spre deosebire de acest minister, pentru al şaselea an consecutiv, caravana Mişcarea face bine, powered by Dolce Sport nu se împotmoleşte (şi asta nu miră pe nimeni).
După ediţia din Bucureşti, caravana va ajunge la Braşov pe 9 iulie. Iubitorii sportului, ai mişcării vor ocupa Piaţa Sfatului, timp de nu mai puţin de 12 ore, pentru a lua parte la cea de-a şasea ediţie a evenimentului “Cea mai mare oră de sport”.

cea mai mare oră de sport




Festivalul va avea loc în intervalul 9:00 – 21:00 și va cuprinde:

- Clase de fitness cu unii dintre cei mai buni instructori din ţară şi din străinătate: RealRyder- biciclete, OneCore – step aerobic, Zumba, Steel Programs, Kangoo Jumps, TotalGym – Functional Training, Boot camp şi Shooting Gate pentru pasionaţii de fotbal.

- Kids BikeSchool – zonă specială de poligon pentru copii, unde cei mici vor învăţa, alături de instructori specializaţi, tehnici de mers pe bicicletă şi reguli de circulaţie şi de siguranţă în trafic.

- Crosul caritabil UpDown Run, cu două probe, în buclă cu start în Piaţa Sfatului:
   1) 4 km, pentru cei care vor să descopere bucuria alergării,
   2) 7km, cu 340m diferenţă de nivel, pentru alergătorii de cursă mai lungă şi care nu se tem de înălţimi şi căţărări.

Notă:
Dacă vrei să participi la Crosul UpDown Run, înscrie-te în campanie, apoi scrie un mail în care să anunţi acest lucru la contact[at]blogalinitiative.ro. Vei beneficia de înscriere gratuită. Totodată, vei avea ocazia să câştigi şi câteva premii, după cum urmează: premiu special pentru cea mai rapidă bloggeriţă şi pentru cel mai rapid blogger care aleargă pe traseul lung (7km): câte un pack "Mişcarea face bine" format geantă, tricou, bidon, cană şi şapcă.

Cea mai mare oră de sport este un festival de fitness şi sport, pus în scenă de Smartatletic şi GetFit pentru Dolce Sport şi Telekom România, în parteneriat cu Asociaţia Şapte Scări din Braşov. Parteneri: Aqua Carpatica, Ciuc Natur Radler, Eisberg.

Eu vă aştept la Mamaia!

11 comentarii :

  1. Sportul facut cu moderatie inseamna sanatate. Sportul profesionist uzeaza organismul prematur.

    RăspundețiȘtergere
  2. Poate va fi reanimata Daciada, tin minte totul, era grozava! Dar si evenimentele de astazi incearca sa atraga lumea spre miscare. Deocamdata caravana n-a ajuns si pe la noi, dar sper sa o vad candva.

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu imi aduc aminte de Daciada:)
    Dar nu ca as fi participat la prea multe competitii. Eram prea lenesa pentru asta!

    RăspundețiȘtergere
  4. Sa stii ca si eu participam la sectiunea de atletism, dar n-am trecut de judetene niciodata.

    RăspundețiȘtergere
  5. Habar n-aveam de Daciada. Deci doar 800 metri? Asta era distanta maxima? Cred ca alerga o armata de oameni la evenimentul asta, nu ca acum...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) Erau diferite probe de semifond, fond (1000, 5000, 10000 de metri) fără dar şi cu obstacole. Dar toate ramurile sportive erau reprezentate cu probele specifice. Proba mea favorită era cea de 800 metri plat, în care excelam!

      Ștergere

Fără comentarii anonime ! Nu vor fi publicate !
Şi dacă vreţi să înjuraţi vă rog s-o faceţi cu talent !