sâmbătă, 3 octombrie 2015

DEZBATERE PUBLICĂ

Pe o temă pe care poate pe mulţi dintre noi ne va surprinde.

"Discursul instigator la ură" un proiect de promovare a diversităţii în şcoala românească. În cadrul proiectului "Tineri fără etichete".

Proiect susţinut de asociaţia Sigma Development Center Constanţa, împreună cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa şi Centrul de Resurse pentru ONG-uri CENTRAS Constanţa.
Sincer, am rămas un pic nelămurit după această dezbatere, care a fost mai mult un fel de tribună. Majoritatea vorbitorilor au avut discursuri palide sau pline de emoţie (din păcate, vezi emoţia dar nu o şi înţelegi).  În plus nimeni nu a putut să pună nici un fel de întrebări, decât în pauze, cu cei care se cunoşteau. După părerea mea nu a fost o dezbatere ci mai mult un şir de monologuri.

În plus, nu am înţeles de ce Constanţa care este dată ca exemplu la nivel european în domeniul convieţuirii comune între diversele naţionalităţi (deloc puţine), religii şi obiceiuri a trebuit să aibă un asemenea proiect.
Poate mai bine ar fi fost să vedem cum afectează drogurile, etnobotanicele sau educaţia, instigarea la ură! Mai mult sau mai puţin???

Problemele nu sunt noi, există de când s-a "inventat" omul şi vor dispărea odată cu el.

Românii tind să devină minoritari în ţara lor. Atunci vom avea drepturi mai multe? Pentru că vom fi o minoritate?

Printre altele, în discurs, sunt incriminate două cuvinte, fraiere şi ţigane. Eu recunosc că folosesc cuvântul "fraiere" în diverse situaţii, cu băieţii mei, cu prieteni sau amici, dar nimeni nu se supără. 
Şi am o întrebare: Cum se numesc rromii (o chestie inventată de Iliescu) între ei?

Poza următoare este de când mă visam fiind speaker.




Următoarea este lângă panoul care descrie evenimentul.


Acum nu sunt lucrurile aşa de negre. Au fost două discursuri care mi-au plăcut şi care au spus lucrurilor pe nume, atât cât s-a putut.
In ordine cronologică primul a fost reprezentantul jadarmeriei.


Al doilea discurs, doamna profesoară de istorie.


Acum la sfârşit vă prezint o întâmplare din dimineaţa evenimentului. Ploaie aproape torenţială. Casa de bilete închisă cu un mesaj "mă întorc imediat". Alerg după 5-40 şi urc. Dau să-mi trag sufletul şi să se scurgă apa după mine. Nu apuc. Trei controloare, la un chintal bucata, cu mustaţă şi mirosind a ceapă mă înhaţă ca să-mi vadă biletul. Puţin mai în spate, în autobuz, o mică şatră de ţigani. Întreb:
- Dar pe ei i-aţi controlat?
La care un pensionar de pe un scaun apropiat începe să râdă cu poftă şi spune, textual:
- Păi are curaj? 

Sincer, nu prea ştiu cine e mai discriminat. Ar trebui învăţată un pic ţigăneasca, pe care eu o înţeleg cât de cât, ca să auziţi ce spun ei despre români.


Mai multe poze şi poate în curând păreri găsiţi aici!

10 comentarii :

  1. Pentru ca mult timp am stat printre rromi ( datorita serviciului meu), iti pot spune ca ei se numesc unul pe altul cu termenul ”tigane”. Intr-adevar exista o discriminare pozitiva in Romania, cumva identica cu cea referitoare la afro-americani. Musai criminalul e ”român” altfel e jale, ai avea ceva cu ”țiganul” dacă ai avea chiar și dovezi că el a fost. :))) In rest, unii sunt băieți buni, exact ca și în cazul altor popoare, in lanul de grau nu ai cum sa nu gasesti putina neghina.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt de acord. Ce mă nedumereşte este faptul sau impresia mea, că prea toată lume evită să pună degetul pe rană! Din păcate...
      Există o vorbă care întreabă cam aşa:
      Ce ai alege? Binele care face rău sau răul care face bine???

      Ștergere
  2. Monologurile sunt reminiscente dinainte de 1989! Mai dureaza pana scapam de ele! :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Păi Brucan, Dumnezeu să-l ierte dacă a greşit, spune ceva de 20 de ani! :)

      Ștergere
  3. Nu stiu, instigarea la ura se face in sanul aceleiasi nationalitati, fata de cei de acelasi fel. Nu stiu de ce cred unii ca se instiga neaparat impotriva tiganilor. Atata timp cat tiganii sunt la locul lor, nu vad de ce am instiga. Mai degraba ne uram sefii de la serviciu cand e cazul!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) Deci instigi la ură împotriva şefilor! :)) Te spun eu!

      Ștergere
  4. Domnule Tuglea,
    Am citit articolul dumneavoastra cu atentie si sunt cateva lucruri pe care as dori sa le punctez:

    1. Instigarea la ură pe temei de rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, gen, orientare sexuală, opinie, apartenenţă politică, convingeri, avere, origine socială, vârstă, dizabilitate, boală cronică necontagioasă sau infecţie HIV/SIDA se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
    Cod penal actualizat prin:
    Lege nr. 278/2006 - pentru modificarea şi completarea Codului penal, precum şi pentru modificarea şi completarea altor legi din 4 iulie 2006, Monitorul Oficial 601/2006;

    Deasemeni, wikipedia: Hate speech, outside the law, is speech that attacks a person or group on the basis of attributes such as gender, ethnic origin, religion, race, disability, or sexual orientation (Discursul instigator la ura, inafara legii, este discursul care ataca o persoana sau un grup de persoane, pe baza genului, a originii etnice, religiei, rasa, dizabilitate sau orientare sexuala).

    Asa cum reiese din cele de mai sus, discursul instigatori la ura nu se manifesta ”fata de cei de acelasi nivel” sau ”in sanul aceleiasi nationalitati”. Atentie deci la utilizarea termenilor!

    2. Utilizarea termenului ”țigan” nu a fost subiectul dezbaterii, ci sintagma ”moarte țiganilor”, surprinsa intr-una dintre fotografiile ce aratau forme ale violentei, aceasta avand in mod clar un mesaj instigator la ura impotriva unui grup etnic, fiind puternic discriminatorie si agresiva.

    3. Evenimentul a reprezentat o forma de dezbatere publica, iar ”monologurile”, gresit intelese ca ”reminiscente dinainte de 1989”, au reprezentat puncte de vedere asupra discursului instigator la ura si asupra formelor subtile de violenta, precum si a diferitelor modalitati de combatere. Punctele de vedere au fost expuse pe rand, intr-o ordine prestabilita, pentru a evita haosul in discutie.
    4. Intradevar, abuzul de droguri si alcool, precum si nivelul de studii, dar si alti multi factori pot influenta manifestarea discursului instigator la ura. Acestia reprezinta insa subiectul altor cercetari si proiecte ce pot fi derulate pe viitor.

    Urmare a celor de mai sus, va rog sa acordati mai multa atentie si mai mult timp de documentare atunci cand scrieti articolele, pentru a nu distorsiona informatia si a transmite un mesaj gresit fata de cel transmis de emitatori.

    Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este părerea mea!
      Am acordat foarte multă atenţie discursurilor.
      Şi nu cred că am distorsionat mesajul.

      Nu cred că trebuie să reiau "mesajul transmis de emiţători" ci doar ceea ce am văzut.
      Mulţumesc pentru răspuns.

      Ștergere
  5. Felicitari pentru minunatele cuvinte si articol l-am savurat cuvant cu cuvant.

    RăspundețiȘtergere

Fără comentarii anonime ! Nu vor fi publicate !
Şi dacă vreţi să înjuraţi vă rog s-o faceţi cu talent !