luni, 9 iunie 2014

CURIOZITĂŢI DESPRE IAURTUL DANONE

De la început

Ţin să vă spun că scriu acest articol sub presiunea copiilor mei.
Care sunt mari consumatori de iaurturi, spre deosebire de mine.
Cel mic:
- Tata scrie te rog, altfel o să fiu foarte trist...
Cel mare:
- Dacă nu scrii jur că nu mai vorbesc niciodată cu  tine!

Mai întâi să vă povestesc ceva şi apoi o să vă spun câteva vorbe şi despre Danone.
Cam prin anul 1977 când aveam aproape zece ani, în vacanţă la bunica, undeva în nordul judeţului Galaţi, pe undeva pe lângă Prut.
După ce am trecut prin inundaţiile din '70 într-un beci (deh, dacă furam dulceaţă de trandafiri, cei care mă citesc ştiu povestea) unde am scăpat ca prin urechile acului, părinţii m-au trimis din nou la locul faptei. Singur, că eram destul mare. Ajung cu Rata (eu asociez denumirea cu rateurile care le dădea) plin de praf în sat. La poarta bunicii. Avea un câine nou. O singură privire încruntată l-a făcut să-şi bage coada între picioare (bine, acum mă laud dar doar un pic), am pupat-o pe bunica, după care m-am dus să mă spăl la ciubărul de sub părul de 100 de ani, după spusele ei.
Când mă întorc cu ştergarul petrecut după umeri o văd că toarnă lapte peste nişte chestii care semănau cu nişte ciuperci, dar cam transparente. Întreb cu mirare ce vrea să facă.
-Iaca, nişte kefir, răspunde dânsa.
-Da chestiile alea din lapte ce sunt?
-Ferment pentru kefir, din Caucaz, răspunde dânsa.
-Şi unde-i Caucazul, întreb eu.
- Peste râul ăla, arătând cu mâna către Prut. Dar de abia de dimineaţă a trecut omul. Aşteaptă şi o să vezi.

Nu mai ţin minte câte zile am aşteptat dar rezultatul a fost minunat. Ţinut la rece, de dimineaţă era tot ce trebuia!
Probabil că de aceea caucazienii sunt vestiţi pentru longevitate. Bunica s-a stins pe la 96 de ani.
Singurul gust care îmi aduce aminte de vremurile acelea este kefirul caucazian de la Danone. Bine, ocazional mai sorb câte un iaurt de băut, porţie din aia mare.

Buuun, acum vă dau un infografic de la ei şi rugămintea mea este să spuneţi ceva despre el.


Puteţi să-l faceţi mare cu un singur click, asta ca să nu pierdeţi nimic din el!

Şi acum să vă spun ce nu ştiam despre iaurt.

De exemplu că în a doua decadă a secolului 20 iaurturile erau vândute prin farmacii. În Spania de unde este originea firmei Danone.
Doar un exemplu, îmi cer scuze eu nu aş fi putut să scriu mai bine:
"Studiul bacteriilor din iaurturi si a beneficiilor acestora incepe cu Elie Metchnikoff, director adjunct al Institutului Pasteur din Paris, primul savant care a investigat si explicat stiintific beneficiile iaurtului pentru sanatate, desi acest lucru era cunoscut din vechime de catre locuitorii din Balcani si din Asia Centrala. Lucrarile sale privind imunitatea i-au adus lui Metchnikoff Premiul Nobel pentru medicina in 1908. Un deceniu mai tarziu in 1919, la Barcelona, erau produse primele iaurturi „procesate” Danone, de catre Isaac Carasso. Interesat de lucrarile luiElie Metchnikoff si ingrozit de numarul mare de copii suferinzi de tulburari intestinale, Carasso decide sa produca iaurt cu bacterii lactice de la Institutul Pasteur. Fiind in cautarea unui nume pentru iaurtul destinat copiilor, Isaac Carasso se gandeste imediat la numele de alint al fiului sau Daniel - Danon in spaniola. Iaurturile Danone erau vandute la acea vreme in farmacii si erau recomandate de Colegiul medicilor din Barcelona."

Acum ştiţi şi de unde vine numele firmei! Pentru restul de curiozităţi vreau să vă las plăcerea să le aflaţi singuri chiar de aici.



12 comentarii :

  1. E bun iaurtul Danone. Eu l-am schimbat dupa multi ani cu Zuzu. Ma plictisisem de el.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Copii îl preferă. După cum am spus ei sunt fanii. Deşi la Kefir îi prefer de departe!

      Ștergere
  2. In legatura cu longevitatea... E genetica.
    Poti sa mananci orice fel de iaurt de 5 ori pe zi. Ajuta, dar nu e suficient ca sa traiesti 100 de ani.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Totuşi asta este explicaţia cercetătorilor pentru longevitatea recunoscută a caucazienilor!

      Ștergere
  3. Da, sub presiunea copiilor, nu sub presiunea celor 100 de euro pentru care te-ai inscris in concurs :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ehe, n-am eu bafta aia! Adică să câştig suta de euro pusă în concurs. Şi eu nu mint niciodată. Mersi de trecere, te mai aştept! :)

      Ștergere
  4. Cu cei din Caucaz asa este, longevitatea tine de alimentatie, la fel si la asiatici cu orezul. M-a uimit nr de vacute "implicate" in afacere, mi se pare enorm, dar e drept ca si eu mananc mult iaurt!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asiaticii cu orezul? Trebuie să îmi povesteşti odată...

      Ștergere
  5. Stiam multe despre Danone, caci sunt, de departe, preferatii nostri in materie de lactate, dar nu auzisem povestea despre de originea numelui. Tare interesant este articolul tau, Radu.

    RăspundețiȘtergere

Fără comentarii anonime ! Nu vor fi publicate !
Şi dacă vreţi să înjuraţi vă rog s-o faceţi cu talent !