joi, 21 noiembrie 2013

POVESTE SENTIMENTALĂ

De Nichita Stănescu

Da, nu vă miraţi, n-am scris-o eu. Dar e cu dedicaţie pentru...


Vienela, Maria, Adrian, Adriana, Psi, Sonia, Dor de femeie, Antonela, Ştefania,... Lista e deschisă pentru oricine demonstrează că-i place Nichita. Fac update de câte ori e nevoie, parol! :)

Pe urmă ne vedeam din ce în ce mai des
Nichita Stănescu
Eu stăteam la o margine-a-orei
tu..., la cealaltă
ca două toarte de amforă.
Numai cuvintele zburau între noi
înainte si-napoi.
Vârtejul lor putea fi aproape zărit
şi deodată
îmi lăsam un genunchi
iar cotul mi-l înfingeam în pământ
numai ca să privesc iarba-nclinată
de căderea vreunui cuvânt
ca de sub laba unui leu alergând.
Cuvintele se roteau, se roteau între noi
înainte şi înapoi
şi cu cât te iubeam mai mult, cu-atât
repetau, într-un vârtej aproape văzut
structura materiei..., de la-nceput.

Acum dacă am mai greşit pe alocuri vă rog scuze (ştiu că nu le merit) dar e din memorie.

26 de comentarii :

  1. ...din memorie n-am. Dar îţi aduc una in dar. Preferata mea, sau măcar una dintre cele preferate. Eu îţi mulţumesc, da?

    "A mea"

    Singuratecă ea mă aşteaptă să-i vin acasă,
    În lipsa mea ea se gândeste numai la mine,
    ea cea mai dragă şi cea mai aleasă
    dintre roabele sublime.

    Ei i se face rău de singurătate
    ea stă şi spală tot timpul podeaua
    până o face de paisprezece carate
    şi tocmai să calce pe dânsa licheaua.

    Ea spală zidul casei cu mâna ei
    şi atârnă pe dânsul tablouri
    ca să se bucure derbedeul, e-hei
    căzut de la uşă-n ecouri.

    Ea îşi aşteaptă bărbatul beţiv
    Ca să-i vină acasă
    şi degetele albe şi le mişcă lasciv
    pentru ceafa lui cea frumoasă.

    Pregătindu-i-le de dezbătat
    ea ţine în boluri şi zeamă acră,
    părul lung şi negru şi-l întinde de la uşă spre pat
    să nu greşească bărbatul niciodată
    drumul predestinat.

    RăspundețiȘtergere
  2. nu mai ştiu ordinea versurilor aşa că, iartă-mă nichita, postez aşa cum spuneai tu că e poezia, o frază aşezată altfel:
    frenezia verde de a fi iarbă şi tăcerea moale odihnind în lemn au venit ca să-mi soarbă tot ce e-n tristeţea mea solemn. şi m-aş apăra dacă lăsarea de amurg aproape fumegând nu miar ridica la nouri întristarea nu mi-ar coborî cuvintele din gând. :)
    ... memoria asta! cum ţine ea frumosul în sipet....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. şi lipseşte o cratimă din grabă! :(

      Ștergere
    2. Mulţumesc mult! cred ca sunt pe cale să creez un fan club! :) Am facut update-ul!

      Ștergere
  3. Pleoapă cu dinţi, cu lacrimă mânjită,
    sare căzută în bucate,
    dovadă că nu pot trăi numai acum
    sunt amintirile mele, toate ...

    RăspundețiȘtergere
  4. Din memorie... frumos, de fapt e atat de frumoasa ca merita memorata... Eu din memorie stiu doar poezii de gradinita si mai nou de clasa a I-a, ca noi din astea invatam, si au luat locul la toate celelalte :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cel mai mult îmi place "Adolescenţi pe mare"
      gata update-ul!

      Ștergere
  5. Nichita Stănescu Îngerul cu o carte în mână

    Trecea un înger,
    pe un scaun negru aşezat.
    Trecea prin aer, liniştit
    şi mândru.

    Eu îl priveam de la fereastră, cum
    prin ziduri trece ca prin fum.

    "Primeşte-mi un cuvânt, strigai,
    tu, îngere, împins din rai
    de-un vânt stârnit, de-o apăsare
    a vreunui gând cu mult mai mare."

    Îngerul cu o carte în mână

    Cuvintele se rotesc între noi
    ca niște fluturi îndrăgostiți sau beți
    urcând înspre suflet, coborând apoi
    până spre talpa desenată cu sărut de poeți.

    RăspundețiȘtergere
  6. Dacă tu faci dedicaţii, hai să fac şi eu :

    http://www.youtube.com/watch?v=wt5Zsgsbmp4

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îmi place alaturarea! Deci trebuie să mai fac un update! :)

      Ștergere
  7. După cum am scris într-un comentariu la mine, cu versurile următoare l-am descoperit pe Nichita:
    Poem
    "Spune-mi, dacă te-aş prinde-ntr-o zi
    şi ţi-aş săruta talpa piciorului,
    nu-i aşa că ai şchiopăta puţin, după aceea,
    de teamă să nu-mi striveşti sărutul?"

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am citit Adrian! Indiferent cum importanta este descoperirea! :)

      Ștergere
  8. Foarte frumoasă dedicaţia ta, Radu. Îmi place mult. Şi mie îmi place, Nichita Stanescu, dar puţine poezii le-am memorat, mai mult pe cele care sunt puse pe note muzicale, în special de Nicu Alifantis, pe care îl ador. Dar acum am adus o poezie pe care am recitit-o recent.

    ~Mă asemui unui copac ~

    Mă asemui unui copac.
    El are foarte multe braţe,
    şi eu, foarte multe braţe :
    două vizibile, o mie invizibile.
    Când sufla vântul braţele lui foşnesc;
    mă gândesc că atunci cand îmi mişc braţele
    probabil ca şi ele sunt împinse de un vânt
    ciudat.

    Mă asemui cu un copac;
    fiecare cuvânt al meu este o frunză.
    Această comparaţie mă satisface
    şi este semn ca am îmbătrânit.

    Când eram tânăr, mă comparam cu un zeu indic,
    zeu cu foarte multe braţe, foarte multe picioare.
    Îmi plăcea să spun că braţele si picioarele
    mi-au fost rupte si ca
    mi s-au lăsat numai două braţe, dinspre
    partea dreaptă,
    si numai două picioare
    tot dinspre partea dreaptă.

    De aceea când alergam, alergam in cerc.
    Apoi în spirală.

    Acum am îmbătrânit,
    îmi place să mă compar unui copac.
    Cred ca mişc braţele si picioarele
    de bataia unui vânt straniu,
    şi sunt fericit
    de această comparaţie.

    În curând n-am să mă mai compar cu nimic,
    n-am să mai mişc din braţe, din picioare,
    iar cuvintele mele
    nu vor mai semăna cu nişte frunze.

    Atunci, voi fi ingăduit
    de prieteni, de duşmani, si voi schimba planeta.

    Astfel, mă voi pregăti aiurea,
    să mă compar c-un lucru cu totul si cu totul altul,
    iar când voi mai fi îmbătrânit –
    cu un alt lucru,
    cu totul si cu totul altul.
    Apoi imi voi schimba iarăşi planeta
    şi-aşa mai departe,
    ce monotonie, doamne, dumnezeule !

    Şi o melodie dragă sufletului meu, prin care l-am cunoscut pe Nichita Stănescu.
    http://www.youtube.com/watch?v=wt5Zsgsbmp4

    O seară minunată îţi doresc, Radu! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc mult Ştefania! Ar fi fost culmea să nu ştiu melodia lui Nicu Alifantis. Din păcate, pentru mine cel puţin, prea puţine poezii de Nichita au fost puse-n strună. Ştiu sigur că mai este una, într-un film de pe la sfârşitul anilor 80 dar nu reuşesc să-mi aduc aminte cum se numea (filmul).
      Trec imediat la update! :)

      Ștergere
    2. Poezii de Nichita puse pe note muzicale ar mai fi: Ploaie în luna lui Marte ; Emoţie de toamnă; Cântec Singur; Of, Doamne, ceaţa e târzie,...

      http://www.youtube.com/watch?v=tHz1o5NFp08
      http://www.youtube.com/watch?v=EoRsW9GIdrU

      Ai o seară superbă, Radu! :)

      Ștergere
    3. Doamne, cât de puţine ştiu!
      Mulţumesc mult Ştefania!

      Ștergere
  9. Eu... am aterizat intr-o lume straina mie.
    Cred ca stiu Catelus cu parul cret...dar parca nu-i de Nichita :)
    Faceam un spirit de gluma. Daca poezii nu stiu... ;)
    Duminica placuta! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adevarul e ca ma asteptasem la o poveste. Fie si cu sentimente ;)

      Ștergere
    2. Imi pare rau ca te-am dezamagit! O sa ma gandesc la o poveste! :)

      Ștergere
  10. Iti multumesc mult, Radu!
    Nu o vad pe aici, asa ca iti aduc preferata mea, sa fie si la tine...
    Dezâmblânzirea

    De mult negru mă albisem
    De mult soare mă-nnoptasem
    De mult viu mă mult murisem
    Din visare mă aflasem
    Vino tu cu tine toată
    Ca să-ntruchipăm o roată
    Vino tu fără de tine
    Ca să fiu cu mine, mine
    O răsai, răsai, răsai
    Pe infernul meu, un rai
    O rămâi, rămâi, rămâi
    Palma bate-mi-o în cui
    Pe crucea de carne
    Când lumea adoarme.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur mult că mi-ai reamintit-o!
      E superbă, singura care îmi place mai mult este ceva cu adolescenţi şi mare, ceva cu o rază ţeapănă de soare! :)

      Ștergere

Fără comentarii anonime ! Nu vor fi publicate !
Şi dacă vreţi să înjuraţi vă rog s-o faceţi cu talent !