luni, 23 septembrie 2013

CE CĂRŢI AM CITIT-EP.2

Era imposibil să o ratez

De fapt nu e o singură carte, este o saga formată din şase titluri diferite. Încă nu aţi ghicit?
Păi să vă spun eu. Să le iau în ordine căci de obicei mă-ncurc cam repede, în general când lucrez cu cifre mai mari de unu. Deci, în ordine:
- Dune
- Mântuitorul Dunei
- Copii Dunei
- Împăratul-Zeu al Dunei
- Ereticii Dunei
- Canonicatul Dunei
Unii spun că mai există şi a şaptea parte "Carte brundurilor" semnată de fiul lui dar până n+o citesc nu spun nimic.
Câteva cuvinte despre autor:

"Biografie

Frank Herbert (1920-1986) este scriitorul care a creat cea mai iubita poveste SF a tuturor timpurilor: Dune. Scriitorul a avut o personalitate multipla, cu un mod complicat şi întortocheat de gândire, iar opera sa de căpătâi este o reflectare a modului sau de a fi. Chiar dacă romanele care alcătuiesc seria Dune sunt scrieri clasice, structurate pe mai multe niveluri de întelegere, seria se dovedeşte una dintre cele mai complexe opere SF scrise vreodată.

Curiozitatea şi spiritul independent caracteristice lui Frank Herbert i-au creat acestuia multe probleme încă din copilărie şi l-au pus în situaţii dificile mai târziu. Astfel, scriitorul nu şi-a absolvit liceul deoarece a refuzat sa urmeze un curs obligatoriu predat de către un primar cu care nu era de acord.
Frank Herbert s-a străduit o perioada îndelungata să-şi încropească o existenta normala, trecând de la un serviciu la altul şi mutându-se din oraş în oraş. A fost atât de independent încât a refuzat chiar sa scrie pentru o anumita piaţă. A scris numai ceea ce a simţit că trebuie să scrie.
Pentru documentarea şi elaborarea seriei Dune, a avut nevoie de 6 ani . Şi după toate aceste sacrificii şi frământări, a primit refuzuri din partea a 23 de editori. Soţia sa, Beverly, a fost pentru Frank Herbert sprijinul cel mai de nădejde. Aceasta a renunţat la propria cariera literară, muncind pentru a plăti facturile şi a-i acorda lui Frank întreaga libertate de creaţie de care avea nevoie. În fapt, cei doi au format o adevăratî echipă, Beverly fiind cea care i-a redactat aproape toate scrierile. Cei doi au trăit o poveste de dragoste remarcabila şi tragica în acelaşi timp, iar moartea prematură a soţiei i-a lăsat lui Frank Herbert un gol imens în suflet, modificând chiar, într-un fel, cursul unuia dintre romanele din ciclul Dune: Canonicatul Dunei.

În total, Frank Herbert a scris aproximativ 30 de cărţi şi antologii de povestiri, incluzând aici şi cele 6 cărţi din seria Dune. Toate au devenit bestselleruri internaţionale. A colaborat, împreuna cu Bill Ransom, la romanele Incidentul IsusEfectul Lazar şi Factorul Inaltare, iar ultimul sau roman publicat,Man of Two Worlds, a fost scris impreuna cu fiul sau, Brian.

Deşi apărută cu multe decenii în urma, Dune este mai actuală şi mai populară ca niciodată, noii cititori descoperind mereu alte şi alte înţelesuri. A fost tradusa în zeci de limbi şi s-a vândut în peste 20 de milioane de exemplare."
Sursa este Editura Nemira de unde am numeroase cărţi cumpărate în perioada studenţiei.

Cel mai mult mi-au plăcut, fără a putea fi decât subiectiv, prima şi ultimele două din care o să vă dau şi ceva citate:

Primul ar fi:
"O lume se sprijină pe patru lucruri: învăţătura celor înţelepţi, dreptatea celor mari, rugăciunile celor credincioşi şi dârzenia celor bravi. Dar toate astea nu înseamnă nimic fără un conducător care cunoaşte arta guvernării." cu un mic accent pe ultima frază.

Al doilea ar fi:
"Să nu mă tem. Frica este ucigaşul minţii. Frica este moartea măruntă purtătoare a desfiinţării totale. Îmi voi înfrunta frica. O voi lăsa să treacă prin mine, peste mine. Iar după ce va fi trecut, voi întoarce ochiul interior şi voi privi în urma sa. Pe unde frica a trecut nu a mai rămas nimic. Doar eu..."

Al treilea ar fi:
"În pana mea, mai citiţi şi voi că merită!"

Aştept alte citate la vorbitor (recte, la comentarii)

Drept urmare vă ofer un foto:

Cică din Ereticii Dunei
Mai vream să vă spun ceva despre "să ne iubim în liniştea dintre furtuni" dar vă las să săpaţi...




43 de comentarii :

  1. Recunosc ca, desi am acasa o mare parte din cartile mai sus mentionate, nu am reusit sa le citesc integral. Dar imi plac citatele alese de tine. Poate imi fac curaj si incerc din nou sa le citesc integral:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu am citit de cat Dune.Si mi-a placut.Cred ca o am, cred, pentru ca m-am mutat de cateva luni si tot descopar ca nu mai stiu ce am si ce nu.Daca trebuie sa las un citat il las.Nici nu se putea altfel.:)Super tare adevarul lui.

    "Te lupţi cu vise?
    Te cerţi cu umbre?
    Te mişti ca într-un somn adânc?
    Timpul a trecut
    Viaţa ţi s-a luat
    Te-ai amărât cu fleacuri,
    Eşti victima nesăbuinţei tale."

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu mă lupt cu vise
      Nu mă cert cu umbre
      Şi cu somnul nu mă-mpac
      Timpul mi-e prieten
      Şi nu numai mie
      Mie dor de fleacuri
      Şi de nesăbuinţă
      Dar totodată
      Şi de ce a fost... altădată!

      Ștergere
    2. Poți să nu visezi
      Nici să dormi chiar deloc
      Timpul nu-l impresionezi
      Să se-ntoarcă-napoi
      Sau să rămână pe loc.
      Deocamdată încă îți este aliat
      Nu dai importanță la trecerea sa
      Dar vei vede peste cătiva ani
      Dacă-ți va fi tot așa.
      Nu regreta prea mult din tot ce-ți va lua
      Nesăbuință, putere, chiar și… vederea
      Fiecare vârstă e cu vremea sa.

      Ștergere
    3. Este vorba despre viaţă
      Ea te zboară sau te-nalţă
      Roata ei e prea rotundă
      Ca cercul să nu se-nvârtă.

      Mai mult de atât nu am putut, tocmai ce m-am întors de la spital. Nu,nu e o problemă cu mine!

      Ștergere
    4. Uneori roata-i pătrată
      se urnește cam cu greu
      fiindcă roata n-are rază
      ea te zdruncină mereu .

      Ștergere
    5. De are diagonală
      Por să-i pun un cerc de fier
      Şi-atunci cine mă opreşte
      Să dau pedale către cer ?

      Sper că ai văzut E.T. de S.Spielberg! :)

      Ștergere
    6. Şi când tu dai din pedale,
      Noi privim voioşi spre cer!!!

      Ștergere
    7. @Adrian

      Aşteptându-l să cadă
      Pe Radu grămadă.
      :))

      Ștergere
    8. Nu stiu daca poti ajunge
      chiar cu cercul salvator
      iti fac rost de-o trotineta
      ca sa-ti fie mai usor.

      Ștergere
    9. Prinde bine-o trotinetă
      Să mă ducă către cer
      De fac rost de combustibil
      Mă mai plimb şi eu niţel

      Ștergere
  3. Nu am citit nici una dintre cartile acestui autor. Sunt sigura ca merita dar de ceva timp nu ma prea atrage genul SF - ceva istoric? PS: iar duetati? O sa-mi treziti si mie cheful ;).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Rodica, nu este chiar SF, este doar o saga care vorbeste despre cucerirea universului, iar dupa parerea mea aplicabila si in geopolitica noastra, a pamantenilor! :)

      Ștergere
    2. Aaa!!!
      Si nu ne duelam
      Eventual mai completam
      :))

      Ștergere
    3. Pai nu mai inteleg nimic - mai intai spui ca-i saga si imediat mai jos, ca-i cea mai complexa opera SF... :( . DEX -ul defineste termenul SAGA in felul urmator: totalitatea legendelor și tradițiilor popoarelor scandinave. ◊ proză narativă cu asemenea povestiri și legende. 2. legende sau mituri ale altor țări; povestire, cronică. (< fr. saga, germ. Saga) - deci, deduc, ca saga si SF sunt doua genuri total diferite dat fiind ca genul SAGA tinde sa aiba la baza fapte reale, contrar SF care este in totalitate o fantezie a autorului... hmmm? Buna ziua. :(

      Ștergere
    4. Este o saga scrisă în modul SF care se întinde pe multe mii de ani, pe milioane de planete (apropo F.H. numeşte vechiul imperiu milionul de planete). Este o saga galactică, ce să spun mai mult? Au folosit alţii termenul pentru lupi, vârcolaci sau mai stiu eu ce (vezi doar Saga Amurg). Eu propun să citeşti doar prima parte, după, oricum vei fi curioasă!!! :)
      Şi nu prea mă uit în Dex că e greu şi prăfuit! :)

      Ștergere
    5. Era să omit! Orice asemănare cu realitatea contemporană sau recent trecută este doar un exerciţiu de ficţiune al autorului! :)

      Ștergere
    6. :D acum chiar ca sunt curioasa, sper sa o gasesc daca nu in biblioteca, in versiune ebook. referitor la DEX - foloseste-l pe ala on-line ;D. Merci pentru explicatii si pe curand!

      Ștergere
    7. E mai plăcut să auzi cum foşneşte fila Dex-ului! :)
      Curiozitatea e, cică, mama înţelepciunii! Dacă supravieţuieşti, desigur. :)

      Ștergere
  4. Eu nu trebuie sa mai spun ca sunt total si definitiv sub influenta Dunelor, nu? Cred ca stie deja o lume intreaga. :)))
    Nu am citit Factorul Inaltare, dar il voi cauta. Daca nu ai facut-o inca, te sfatuiesc sa citesti, tot de Herbert, Steaua si biciul. Este minunata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ooo! Deja un fan! Glumesc, stiam.
      O sa caut cartea, ai idee de editura, etc...?

      Ștergere
    2. Habar nu am. Eu am gasit-o la biblioteca... Dar cauta pe net daca vrei sa o cumperi.

      Ștergere
  5. Nu sunt un mare fan al SF-urilor. Am citit aproape tot Asimov-ul şi m-am oprit (mi-a plăcut foarte mult). Nu am citit Frank Herbert. Sunt convins că este foarte bun. Voi încerca să citesc ciclul Dune.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Şi "Fundaţia" lui Asimov este tot o saga cu multe alte cărţi, nuvele legate între ele. La aceşti doi autori e bine să citeşti povestea, din punctul meu de vedere, singurul lucru care îi plasează în literatura SF este faptul că acţiunea se petrece în viitor. Cu Fundaţia şi cu Dune am vânat efectiv prin librării (pe atunci mai existau) fiecare volum nou! Merită făcută o încercare, părerea mea.

      Ștergere
    2. Am citit tot ciclul "Fundaţia"! Până nu l-am terminat, nu am lăsat cartea din mână. Cred că am un soi de mini revoltă când văd că toată piaţa este plină de SF-uri şi Fantasy!

      Ștergere
    3. Ai citit "Băieţelul cel urât" sau "O piatră pe cer" sau "Caverne de oţel" ?

      Ștergere
    4. Am citit eu Caverne de otel. Cred ca o mai am pe undeva, pe la mama.

      Ștergere
    5. @ Vienela, eu am citit-o prima data dintr-un almanah "Anticipatia"
      Dar " Eu,robotul" ? :)

      Ștergere
    6. Tot te prind eu cu una!!! :)
      Roboţii şi imperiul! Eii!!!

      Ștergere
    7. M-ai prins prea repede... :( O voi cauta la biblioteca saptamana viitoare.

      Ștergere
    8. Asimov are in portofoliu mult mai multe titluri! :) A fost mai prolific!

      Ștergere
  6. N-am citit nimic din seria aceasta. Mai spunea cineva mai sus ca nu mai e atrasa de SF. Nici eu desi eram in adolescenta. Citeam cam tot ce-mi pica in mana. Dune nici nu mi-a picat nici n-am mai cautat-o. Acum n-as mai avea timp... :(

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Almanahul Anticipatia m-a pervertit la SF! Nu scapam nici un numar si "imprumutam" toate sticlele goale de sampanie din boxa vecinilor ca sa fac rost de bani. Primeam 3lei pe sticla! :)

      Ștergere
  7. Ehe, la noi în casă există un împătimit al literaturii SF. Mă prinsese şi pe mine, la un moment dat, filmele din categoria asta, celebrele serii Star Trek, Voyager, Stargate SG1, Atlantis ş.a.; literatura SF mai puţin, poate pentru că în istoria receptării a fost aşezată în plan secund comparativ cu literatura propriu-zisă.
    Cât despre "Dune" pot spune că este una dintre operele clasice din literatura de acest gen, şi chiar dacă nu eşti împătimit cititor al acestui fel de literatură merită să citeşti romanul. Nu degeaba a influenţat muzică, alte filme, jocuri.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vrei să te pun în legătură cu cel care a citit de 3 ori toată seria "Dune", a văzut filmele şi a jucat jocul video cu acelaşi nume, de mă întrebi? ;)

      Ștergere
    2. Mai exista si altii in afara de mine? :p
      De ce nu, poate punem de-un fan club! :)

      Ștergere

Fără comentarii anonime ! Nu vor fi publicate !
Şi dacă vreţi să înjuraţi vă rog s-o faceţi cu talent !